dilluns, 16 d’abril del 2012

Setembre en perill! Els canvis en el marc d'avaluació de la UPF.


En què consistirà el nou marc d’avaluació?

- Se suprimeix la convocatòria extraordinària de setembre.

- S’obre la possibilitat d’afegir una recuperació de l’assignatura o parts d’aquesta:

o Quan es faria aquesta recuperació? Durant el curs acadèmic (per exemple, durant el període d’exàmens d’un trimestre posterior) o durant un altre període (s’ha proposat que es faci entre el 15 i el 26 de juliol).

o Aquesta recuperació esgotaria convocatòria? No. Per tant, resulta en una convocatòria per curs. L’estudiant seguirà disposant de quatre anys per superar l’assignatura.

o Serà obligatori pels professors oferir aquesta recuperació? No. El nou marc d’avaluació, que afectarà a tota la UPF, no garantirà la recuperació. Cada facultat redactarà una nova normativa adaptada al nou marc i, si ho vol, podrà donar al professor l’última paraula en relació a les recuperacions.

Quins problemes planteja el nou marc d’avaluació?


- La supressió definitiva de la possibilitat d’una avaluació única al setembre posa encara més traves als estudiants per a poder conciliar vida laboral i acadèmica.
o L’avaluació única no ha de ser més fàcil ni ha de significar una reducció de les hores de dedicació: simplement ha de permetre a l’estudiant una dedicació més flexible, compatible amb altres ocupacions.

o Portem anys de constants i abusius augments de taxes universitàries, que no es contraresten amb una millora de la política de beques. Això, sumat a la crisi, obliga a molts estudiants a treballar per a poder pagar-se la matrícula —o per a poder viure dignament alhora que estudien.

- La proposta de situar el període de recuperacions a la segona quinzena de juliol dificultaria encara més poder treballar durant l’estiu a aquells estudiants que haguessin de recuperar alguna assignatura i, alhora, estalviar durant l’únic període lliure d’obligacions acadèmiques.

- La convocatòria única extraordinària del setembre també és una alternativa imprescindible per a aquells estudiants que, degut a imprevistos personals, familiars o de qualsevol tipus, no hagin pogut seguir l’avaluació continuada durant algun trimestre. Aquests estudiants, que necessiten l’estiu per a posar-se al dia, ara no només no podran recuperar l’assignatura sinó que hauran de tornar-la a pagar, un 50% més cara que el curs anterior.

Com s’ha dissenyat el nou marc d’avaluació?


Cap representant dels estudiants ha format part del disseny del nou marc d’avaluació, fins que el projecte ja estava quasi enllestit.

Des del pla pilot previ a l’aplicació del sistema Bolonya a la UPF es va constituir un reduït grup (el Grup de Treball sobre l’Avaluació i l’Aprenentatge dels Estudiants) per a estudiar com aplicar l’avaluació continuada a tot el curs acadèmic, que es considerava imprescindible i incompatible amb la convocatòria de setembre.

Aquest Grup de Treball ha presentat el seu informe al Comitè de Seguiment del Pla d’acció del nou marc d’avaluació. La informació que tenim prové d’una acta d’una reunió d’aquest comitè —del qual en formen part nou persones—, que data del 3 de novembre del 2012. La primera de les conclusions d’aquesta acta és que “el nou marc d’avaluació no està en debat; està aprovat institucionalment”.

Aquest gener —per pressions a la vicerectora d’estudiants— es va convidar un dels estudiants del Consell de Govern a aquest comitè. Fins ara ha assistit a dos reunions en què no es discutia sinó un pla de comunicació del nou marc d’avaluació a estudiants i professors, per a ressaltar-ne els hipotètics beneficis que pugui tenir i restar importància als inconvenients que planteja.

La democràcia universitària ha tornat a brillar per la seva absència a la UPF. Els estudiants han estat exclosos d’un debat i d’una decisió que l’afecten de ben a prop.

Què proposem?


Després de posar-ho en comú i de la reflexió conjunta dels estudiants preocupats per la qüestió s’ha arribat a dos conclusions:

1) Demanem al rectorat que aturi el procés d’elaboració de la normativa que ha d’aplicar el nou marc d’avaluació. I entenem que hem de crear una comissió mixta amb la deguda representació dels estudiants per tal de consensuar una transformació en el sistema d’avaluació de la UPF.
2) Els estudiants apostem per a què la UPF ofereixi un sistema mixt d’avaluació que consistiria en donar la màxima llibertat a l’estudiant alhora d’escollir la seva via d’avaluació per permetre a l’estudiant escollir la via d’avaluació continuada o una d’avaluació única.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada